Thursday, 12 April 2012

JOM IKUT DIET RASULULLAH

Assalamualaikum, kpd smua pembace blog sy.. Salam 1 Malaysia.. Apa kabar smua nye?Hope smuenye sihat-sihat belake la ye.. Kembali bersame sy dalam segment kesihatan..hehehe.. Cam dlm rancangan TV plak..haha..OK la, sy straight to the point je la ye..Tujuan utama sy bertandang kat dlm blog sy pd hari ini adalah untuk berkongsi satu rahsia..jeng..jeng.. Apekah rahsia itu? Kita tunggu sehingga di akhir rancangan ye..Tajuk kite pada hari ini adalah DIET..Bile sebut je DIET,mesti dalam otak korg terbayang-bayang org yg berbadan agak besar..dlm bhse kasarnye, org gemuk la.. Tapi pd pandangan sy org yg berbdn agak besar ni sebenarnye comel.. Then, dorg ni akan nampk sentiase mude.. Sudah menjadi lumrah kehidupan kite, org gemuk kene la DIET.. Org yg kurus tak yah DIET. . So,bleh la mkn pape je yg diorg nak.. melantak la pape pun, tak yah risau sebb bdn kurus kan, mkn pape pn tak kan menyebabkan kegemukan.. Hei, itu smue salah same sekali ye..Perkataan DIET bukan untuk org gemuk aje ok. .DIET tu untuk org yg nak jage kesihatan.. nak menghindar daripada segale penyakit.. Jadi kesimpulannye kat sini,smue org mesti DIET.. Cakap psl DIET, ade sesetengah org salah anggap.. diorang fikir, klau nak diet tak yah mkn.. thn la lapar sampai sakit kepale, masuk angin.. Itupun salah jugak.. Janganlah sampai nak menyeksa diri.. Kita mestilah pilih DIET yg seimbang.. Makanlah makanan yang sihat,yang boleh menjamin kesihatan kita tanpa menyeksa diri sendiri.. Okeylah, berbalik kpd tujuan sy menulis blog ni tadi adalah ingin berkongsi 1 rahsia.. Apekah rahsie itu sebenarnye? Actually, rahsie yg sy ingin kongsi kpd korg smue adalah rahsie DIET Rasulullah SAW..   Klau korang nak tau Baginda Rasulullah tak pernah sakit perut.. ermm, hebat kan.. Subhanallah.. Jom same2 kite follow the instruction..


  • Jangan makan SUSU + DAGING
  • Jangan makan DAGING + IKAN
  • Jangan makan IKAN + SUSU
  • Jangan makan AYAM + SUSU
  • Jangan makan IKAN + TELUR
  • Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
  • Jangan makan SUSU + CUKA
  • Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL
  • JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.
  • TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI
  • JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM, DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.

Jgn lupe amalkan ye.. Itupun, klau nak sihat tubuh bdn tu..bile bdn sihat otak pun cergas, minda pun dapat berfungsi dengan baik dan sempurna..So,same2 lah kite jalani kehidupan yg sihat.. Akhir kate, wassalam..selamat berjumpe lg..smileeee..:)



*PETUA HARI INI:


-HILANGKAN ANGIN DALAM BADAN



  • BAKAR 5 ULAS BAWANG PUTIH TAPI JANGAN SAMPAI HANGUS YE..
  • PASTU, MAKANLAH BAWANG TU SAMPAI HABIS
  • INSYALLAH DENGAN CARA INI DAPAT MELEGAKAN ANGIN DALAM BADAN.






No comments:

Post a Comment