Friday 16 March 2012

kecantikan adalah hak milik setiap insan

Setiap insan dalam dunia ini ada hak untuk kelihatan cantik tak kirelah lelaki ke, perempuan ke..Cantik tu adalah subjektif.. Tidak perlulah kite nak pertikaikan samaada seseorang itu cantik atau tidak mungkin pada pandangan orang lain dia nampak cantik.. Tapi pada pandangan kite biasa-biasa aje.. Itu adalah hak dia.. Tapi akan lebih cantik apabila kecantikkan itu addalah semulajadi.. Ia adalah cantik tanpa memakai sebarang make up dan barangan kosmetik.. Kecantikan semulajadi adalah cantik luar dan cantik dalam.. Cantik luaran adalah bersih dan kemas dalam setiap  pemakain manakala cantik dalaman adalah kehalusan keperibadian seseorang itu.. Cara die berkata-kata, berjalan, makan, dan banyak lagi yang menyebabkan orang lain terpesona akan keindahan cantik luar dan dalamnya.. Tidak salah untuk nampak cantik, Kita mestilah yakin dengan diri kita.. Mungkin kite silap apabila cantik itu hanyalah untuk tontonan orang ramai.. Tapi sebenarnya cantik adalah apabila kite yakin dan selesa dengan diri sendiri serta senang untuk bergaul.. Apabila kita cantik secara automatiknya keyakinan itu datang dalam diri kita..Cantik bukan bermakna berkulit cerah , bermata bundar, berbibir mungil, namun lebih dari itu. Jika kite nak cantik kite juga haruslah selesa dengan diri kite..


Walaupun begitu, kite haruslah menjaga kebersihan diri bukan hanya nak cantik sahaja.. Tidak manislah jika luaran sahaja nampak cantik tapi pengotor.. Perkataan ini tidak sedap untuk didengari kerana PENGOTOR adalah sikap yang tidak perlu ada dalam diri seseorang itu kerana jika kotor pelbagai penyakit akan berdamping dengan kita.. So, kita haruslah mnejaga kebersihan diri untuk menambahkan lagi kecantikan dalam diri kite.. Janganlah kite hanye berfikir untuk memakai pakaian yang cantik2 dan mahal sahaja tapi kebersihan diri tidak dijaga dengan rapi.. terutama sekali anak dare, sudah tentu malu jika anak dara mendapat gelaran seperti itu.. Janganlah sampai ade orang kata "Harap muke je lawa tapi pengotor ngan pemalas plak tu!".. Ish2 malu sungguh la..


So, kat sini sy nak cakap setiap insan berhak untuk nampak cantik tapi haruslah menitikberatkan aspek yang lain juga seperti kebersihan dan kesihatan.. Peganglah kata ini, kecantikan adlah hak milik setiap insan..


cantik luar cantik dalam




















No comments:

Post a Comment